چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶
www.mokrian.ir

  • تاریخ: سه شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۶ / ساعت ۰۱:۴۰:۳۰
  • شناسه خبر: 719

خودكفايي در توليد انبوه مهندس

مُکریان، يك محاسبه سر انگشتي در خصوص دانشگاههاي توليد كننده مدرك مهندسي در شهر مهاباد نشان مي دهد كه سه دانشگاه دولتي،خصوصي و غيرانتفاعي و يك دانشكده فني بصورت مجزا به علاوه سه شعبه ديگر از يكي از اين موسسه هاي آموزشي در حجم كميتي وسيع در مقاطع مختلف كارداني ،كارشناسي ،كارشناسي ارشد و دكتري […]

مُکریان، يك محاسبه سر انگشتي در خصوص دانشگاههاي توليد كننده مدرك مهندسي در شهر مهاباد نشان مي دهد كه سه دانشگاه دولتي،خصوصي و غيرانتفاعي و يك دانشكده فني بصورت مجزا به علاوه سه شعبه ديگر از يكي از اين موسسه هاي آموزشي در حجم كميتي وسيع در مقاطع مختلف كارداني ،كارشناسي ،كارشناسي ارشد و دكتري در رشته مهندسي اقدام به صدور مدرك مي كنند.
در اين نوشته بررسي مشكلات صدور مدرك مهندسي بصورت سيستمي و بر پايه ورودي ،فرايند،بازخورد و خروجي،مورد بررسي قرار گرفته است.
از آنجايكه مدرك داران بي سواد بعدها به عنوان مدعياني در حوزه هاي تخصصي ورود پيدا مي كنند، صدور اين مدارك از چند جنبه منفي قابل بررسي و كنكاش است،
١-حداقل پيش نيازهاي علمي مورد نياز براي ورود به اين رشته هاي مهم دانشگاهي فراهم نيست.
با توجه به اين كه حرفه هاي مهندسي نياز به بنيه ي قوي در دروس علوم پايه دارند و نظام سنجشِ صلاحيت در بدو ورود به اين دانشگاه ها موجود و فراهم نيست،متقاضيان ضعيف علمي وارد اين رشته هاي دانشگاهي شده و از ابتدا با مشكلات عديده اي روبرو خواهند شد.
اين مشكلات مي توانند،آموزشي،رفتاري و فرهنگي باشند كه لازم است در بحثي مجزا بطور مفصل به آن پرداخت.
٢- فرايند آموزش وظيفه اساتيد متخصص در رشته دانشگاهي انتخاب شده است،معضل بعدي كه بسيار مهم است وجود تعداد زيادي فارغ التحصيل تازه كار و ناوارد بعنوان مدرس دانشگاهي در اين موضوع است.
به جرات مي توان گفت:سواي تعدادي انگشت شمار از مدرسين دانشگاهي حرفه هاي مهندسي ساير افراد صلاحيت علمي تدريس را ندارند و مسير و سيكل دريافت مجوز اين امر خطير را طي نكرده اند.
٣-بدون ترديد داير نمودن رشته هاي مهندسي در دانشگاه ها،لازمه وجود كارگاه هاي مجهز و آزمايشگاه هاي استاندارد است و اين در حالي است كه قريب به اتفاق اين آموزشكده ها از حداقل چنين امكاناتي بي بهره هستند.

٤-نهايتاً با توجه به انتخاب مواد خام نامطلوب و فراوري ضعيف و حداقل تجهيزات ،انتظار اين است كه به محصولي ،بي كيفيت و غير قابل استفاده دست پيدا كنيم، كه طبيعتاً بايد مجوز ارائه به بازار و استانداردهاي لازم بهره برداري و گواهينامه هاي احراز كيفيت را دريافت نكند.
اما سيستم خروجي(سنجش و ارزيابي) كه بصورت كلي منقطع از باخورد(فيدبك) است،و با نقاط ضعف فراوان در عاملهاي اساسي مانند:
استاندارد و مكانيزه بودن آزمون ها،حراست و حفاضت از امتحانات ،بر خلاف تصور محصولي بي كيفيت و غير قابل استفاده را در بسته بندي شيك،زيبا و مهمور به مهر همه استانداردهاي لازم به بازار كار عرضه مي كند كه همانا مدرك تحصيلي مي باشد.
اين مدارك و مدعيان مدرك دار،امروزه به چالش اساسي در سازمانهاي تخصص گرا، مانند نظام مهندسي ساختمان،نظام مهندسي كشاورزي،كارخانجات و شركت هاي صنعتي و فني و مهندسي و بلاخص دانشگاهها تبديل شده اند،ادامه اين روند و بي توجهي نهادهاي مرتبط و دست اندر كار به اين معضل،در آينده اي نزديك نه تنها در حوزه نيروي انساني، جامعه فني و مهندسي را خودكفا نمي كند بلكه احتمال ميرود حتي به واردات “مهندس واقعي ” از كشورهايي مانند چين منجر گردد.

ماردین سید احمدی

انتهای پیام/ ی



گفتگو