جمعه ۳ آذر ۱۳۹۶
www.mokrian.ir

  • تاریخ: دوشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۶ / ساعت ۱۷:۵۲:۲۶
  • شناسه خبر: 792

نگاهي به وضعيت گردشگري مهاباد/ استخراج طلا از رنگين كمان

مُکریان؛ مقايسه تطبيقي هر كالاي ارزشمند با طلا پديده اي امروزي نيست،تبديل عناصر و فلزات به طلا كه اصطلاحاً در گذشته از آن به كيمياگري ياد شده است از درجه ارزش و قيمت بالاي اين فلز كمياب حكايت دارد. اصطلاحات طلاي سبز،طلاي قرمز و طلاي سياه و نسبت دادن و مقايسه اين ثروت هاي طبيعي […]

مُکریان؛ مقايسه تطبيقي هر كالاي ارزشمند با طلا پديده اي امروزي نيست،تبديل عناصر و فلزات به طلا كه اصطلاحاً در گذشته از آن به كيمياگري ياد شده است از درجه ارزش و قيمت بالاي اين فلز كمياب حكايت دارد.
اصطلاحات طلاي سبز،طلاي قرمز و طلاي سياه و نسبت دادن و مقايسه اين ثروت هاي طبيعي با زر ناسره از ديرباز در اقتصادهاي مختلف جهاني وجود داشته است.
اگر نفت به عنوان طلاي سياه امروزه اساس و بنيان اقتصاد مملكت ما را تشكيل مي دهد، بسياري از كارشناسان حوزه اقتصاد معتقد هستند كه جاذبه هاي طبيعي گردشگري با رتبه پنجم در دنيا و جاذبه هاي گردشگري تاريخي با رتبه دهم جهاني مي توانند جايگزين مناسب و قابل اطمينان براي طلاي سياه منظور گردند.
صنعت توریسم به مجموعه ای از فعالیت ها، خدمات و صنایع گفته مي شود که امکانات مسافرت را که شامل امکانات حمل و نقل، رفاهی، خوراکی و آشامیدنی، فروشگاهي، تجارت سرگرمی و دیگر خدمات درمانی برای افراد یا گروه هایی که از خانه دور می باشند را فراهم مي كند.
سازمان جهانی گردشگری (WTO) مدعی است که گردشگری اخیرا بزرگترین صنعت در جهان با درآمد سالیانه بیش از سه تریلیون دلار است. توریسم به طور نمونه باعث ایجاد شش میلیون شغل در ایالات متحده شده است که این بخش بزرگترین کارفرمای این کشور است.

جاذبه هاي تاريخي و طبيعي كشور اين اجازه را مي دهد كه از اين نعمت هاي خدادي بعنوان يك آلترناتيو و پتانسيل مهم اقتصادي در راستاي جايگزين كردن منابع درآمد پايدار كشور در بحبوبه اين اقتصاد تك محصولي مد نظر كارشناسان و برنامه ريزان ارشد كشور باشند.
اگرچه اين جايگزيني ممكن است بصورت كوتاه مدت جوابگوي رشد اقتصادي نباشد اما با سرمايه گذاري و برنامه ريزي اصولي در يك چشم انداز دراز مدت و حتي ميان مدت نتايج مثمر ثمري در بر خواهد داشت.
ايران كشوري چهار فصل با طبيعت هاي مجزا و در حين حال زيباست، جنگل هاي تو در تو هميشه سبز شمال،ساحل زمردين درياي خزر،آبشارهاي ايلام ،كوير لوت ،طبعت زيباي خوزستان و مناطقي افسانه اي مانند اورامانات كردستان و ……
تخت جمشيد،طاق بستان،نقش رستم،مناره جنبان اصفهان و آرامگاه كوروش و سي و سه پل و هزاران بناي شگرف تاريخي را نيز بخاطر بياوريد كه به قدمت تاريخي درخشان و آثار مهم بر جا مانده از تمدن هاي ايران باستان كه مي تواند به يك قطب مهم گردش گري جهاني تبديل شود.
با اين اوصاف و جايگاه خوب ايران در رتبه هاي جذابيت جهاني از منظر تاريخي و طبيعي بنا به گزارش سازمان جهاني گردشگري (WTO) سهم ايران از تجارت گردشگري در اين دو عامل مهم به ترتيب ٤/. و ٥/. درصد است كه به روشني نشان از وضعيت نابسمان مديريت گردشگري در ايران دارد.

مهاباد شهري زيبا و سرسبز در شمال غرب كشور است و بمثابه نگيني در جنوب درياچه اروميه مي درخشد، شهري كُردنشين با مردماني فرهنگ پرور و مهد شاعران و ادبيان و اندیشمندان بزرگ.
علاوه بر پيشينه تاريخ و تمدن ،جاذبه هاي گردشگري و ابنيه هاي تاريخي مهاباد بعنوان يكي از زيباترين شهرهاي استان آذربايجان غربي اين امكان را فراهم كرده است كه اين شهر بعنوان يك مكان مهمان پذير در استان شناخته شود،
جاذبه هاي مهمي همچون تالاب بين المللي كاني برازان، درياچه زيباي سد مهاباد، غار آبي و تاريخي سهولان، محوطه باستاني برده كنته و دخمه سنگي فخريگاه، موزه مردم شناسي حمام ميرزا رسول، حمام تاريخي لج ،مقبره هاي تاريخي و مذهبي مانند مقبره كوه سلطان و طبيعت زيباي پيرامون شهرستان همه و همه دست به دست هم داده اند تا مهاباد جذابيت خاص تاريخي و طبيعي براي جهانگردان داشته باشد.

از عوامل اقتصادي جاذب گردشگر به اين شهرستان زيبا مي توان بازار بزرگ تاناكورا و بازارچه هاي اجناس مرزي را كه با قيمت هاي مناسب و تنوع بسيار به ارائه كالا و اجناس به مسافران مي پردازند را نيز اضافه كرد.

علاوه بر اين دو عامل مهم ،نام مهاباد و آميخته شدن آن با تاريخ سياسي كشور و كش و قوسهاي سياسي دوران جنگ جهاني اول و دوم  و رشادتهاي مردمان اين خطه در دوران جنگ تحميلي نيز مي تواند مسببي افزون بر شهرت شهير اين شهر كوچك از منظر سياسي باشد.
آمارها نشان مي دهد كه در مناسبت هاي مسافرت عمومي، مانند عيد نوروز و تعطيلات تابستاني مهاباد در رتبه هاي برتر گردشگري استان (رتبه اول يا دوم ) از لحاظ پذيرش مسافر قرار دارد و اين مهمان پذيري افزون بر روحيه مهمان نوازي اين اكراد غيور نويد از اهميت و جذابيت ماهوي اين شهر از منظر مسافران دارد.

اما سوال اين است:

١-آيا جايگاه و مقام مهاباد با اين ظرفيت هاي كلان گردشگري و پتانسيل هاي خدادي و طبيعت زيبا در كشور حفظ شده است؟
٢-آيا زير ساخت هاي گردشگري در اين شهر توسعه يافته است؟
٣-آيا گردشگري مي تواند منبع درآمد پايدار شهري در مهاباد باشد؟
٤-راهكار توسعه پايدار صنعت گردشگري در مهاباد چيست؟

قبل از واكاوي و پرداختن به پاسخ به اين سوالات بايد اذعان كرد كه مديريت گردشگري در شهرستان مهاباد نيز به تبعيت از مديريت گردشگري كشور داراي نقاط ضعف و كمبود بسياري است كه در تبعيت محض از وضعيت كلي توريسم بحران زده ايران است و از عوامل اين بحران و تضعيف و عدم رشد متوازن گردشگري در كشور و ادامه آن مهاباد موارد زير را مي توان برشمرد:

الف)مديريت غير تخصصي صنعت گردشگري
ب) ساختارهاي فراقانوني دست اندركار
ج ) نگاه ارزشي مديران به صنعت اقتصادي گردشگري
د ) عدم تخصيص اعتبارات لازم به اين صنعت

پاسخ سوال اول و چهارم در ضعف مديريت گردشگري و عدم تخصيص بودجه مناسب در توسعه اين صنعت نهفته است كه سالهاست وحود دارد و تكرار مي شود،بايد اقرار كرد عدم اعتبار دهي در اين مقوله امري فرا منطقه اي و كشوري مي باشد.
لازمه پذيرش مسافر چند صدهزار نفري اين شهر در مناسبت هاي فوق الاشاره وجود بستر پذيرش درخور و ايجاد رفاه مسافران است ،لازم است در حوزه اسكان با در الويت قرار گرفتن سرمايه گذاري در موضوعات هتل ها و هتل آپارتمان ها و مهمان پذير ها ، اقشار و درجات مختلف درامدي جامعه مد نظر قرار گيرند و اسكان شايسته براي آنها برنامه ريزي و تامين شود.
در حوزه رفاه ، با تشويق بخش خصوصي به ورود به گسترش رستوران ها و غذا خوري ها در محدوده شهرستان،جاده هاي اصلي و اقامت گاههاي بين راهي امكان رفاه مسافران بصورت جدي فراهم گردد.
همچنين در اين حوزه مجوزهاي لازم براي ايجاد فضاهاي سبز، شهربازي،اوقات فراغت قشرهاي مختلف و امكانات تفريحي جانبي با توجه به پتانسيل غني شهرستان صادر گردد.

در راستاي تحقق درآمد پايدار شهري نيز سازمان هاي غير انتفاعي مانند شهرداري ها با جذب وام هاي دولتي و استفاده از ظرفيت مشاركت و ساير روش هاي تامين سرمايه در طرحهاي كلان تفريحي و سودآور مانند تكميل و بهربرداري از طرح جزيره گردشگري،تله كابين هاي مكان يابي شده ،طرح مجتمع رفاهي و گردشگري سه كانيان،پروژه هاي تجاري و تفريحي شهري ضمن ورود به مباحث اقتصادي پايدار در بالا بردن ظريب ماندگاري مسافر در شهرستان نقش مثبت ايفاء نمايند.

شكي نيست كه لازمه تحقق ايجاد صنعت گردشگري قدرتمند،ورود توامان بخش دولتي و خصوصي به سرمايه گذاري در اين بخش مي باشد بطوريكه بخش دولتي با ايجاد زير ساخت ها و ارائه تسهيلات و مشوق هاي لازم ، سرمايه هاي بخش خصوصي را به اين سمت هدايت كند و بخش خصوصي مجري طرحهاي گردشگر پذير و سودآور و پژوهش شده اين صنعت باشد.

از همه مهمتر با شناساندن شهرستان مهاباد از طريق تبليغات تخصصي گردشگري ضمن معرفي جاذبه هاي صنعت توريسم و اكوتوريسم و با ارائه شناسنامه مكان هاي برتر توريسمي ، پندارهاي نادرست گردشگران داخلي و خارجي را در مورد موانع فرهنگي و محدود كننده ، تعديل و برطرف و يا توجيه شوند و زمينه “برندسازي مكاني ” را براي اين شهرستان زيبا در اين صنعت سود آور بوجود آيد و آينها محقق نخواهد شد مگر در يك سيستم مديريت جامع تخصصي گردشگري و جهانكردي كه حمايت دولت و اعتماد بخش خصوصي را به جد مي طلبد.

ماردین سید احمدی

انتهای پیام/ ی



گفتگو