شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶
www.mokrian.ir

  • تاریخ: چهارشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ / ساعت ۰۱:۲۱:۵۰
  • شناسه خبر: 1020

نگاهي به جلسه پرسش و پاسخ گزينش شهردار مهاباد

مکریان؛ بايد پذيرفت كه اكثراً مصاحبه هاي شغلي استرس زا و دلهره آور هستند،آزمون هاي استخدامي براي جوانان به اعتراف بسياري از آنها سخت ترين مراحل گذار زمان و ترس آور ترين لحظه ها تا زمان اعلام نتايج قلمداد مي شوند،البته اين موضوع را در مقياس كوچكتر و به عبارتی شايد کم اهميت تر ،مي […]

مکریان؛ بايد پذيرفت كه اكثراً مصاحبه هاي شغلي استرس زا و دلهره آور هستند،آزمون هاي استخدامي براي جوانان به اعتراف بسياري از آنها سخت ترين مراحل گذار زمان و ترس آور ترين لحظه ها تا زمان اعلام نتايج قلمداد مي شوند،البته اين موضوع را در مقياس كوچكتر و به عبارتی شايد کم اهميت تر ،مي توان به ساير آزمونهاي درسي و حرفه اي نيز تعميم داد.
ترم اول يكي از مقاطع دانشگاهي در يك كلاس ٥ نفره متوجه اختلاف زياد نمرات يكي از دانشجويان با ساير همكلاسي ها شدم،اين اختلاف رنج برايم جالب بود،چه كه مي دانستم اين همكلاسي ما در حاليكه شخصيتي جذاب و اجتماعي دارد اما درسخوان نيست و حتی به نمره و رتبه اهميت هم نمي دهد. موفقيت او در نمرات درسی به گمان من تنها يك برهان داشت،اجتماعي بودن و روابط عمومی خوب و دوستانه اش با اساتيد، اما شخصيت و منش اساتيد در تعادل رفتار و عدالت محوري برايم شك و شائبه ي شد كه كشف حقيقت را برايم دلپذير مي كرد. بر سر دو راهي ضوابط و روابط و با وجود اين تناقضات هم مردد مانده بودم و هم نمي دانستم چگونه پرده از اين راز سر به مهر بر دارم؟
ترم دوم كه نمرات را اعلام كردند و اين همكلاسي خوش اقبالمان هر هشت واحد ترمي ارائه شده را با معدل بيست پاس كرد توانم طاق شد و علیرغم میل باطنی ام دل به دريا زدم و بصورت خصوصي راز درس نخواندن و نمره عالي گرفتن هايش را جويا شدم، اگرچه باید اعتراف کنم که پس از توضیحات او دریافتم که این راز خيلي ساده و قابل فهم بود،
او در عين حال كه با اعتماد به نفس مثال زدنی، مديريت استرس حاكم بر فضاي امتحان را که از ملاک نبودن نمره در سنجش دانش به آن اعتقاد داشت ،اعمال می کرد، پس از پاسخ دادن به سوالات طرح شده توسط اساتيد بر مبناي توان و تلاشش،مهمترين برداشت خود را از درس را بصورت پرسش و پاسخ و بعنوان آخرين سوال مطرح مي كرد و به عنوان یک سوال اختیاری بدون نمره پاسخ می داد.
نكته اي كه تاكيد داشت اصلاً بخاطر نمره دهي نيست و صرفاً براي ارائه فهمش از اين درس به آن پرداخته است،البته پيش نيامده بود كه هيچكدام از اساتيد نيز در اهميت و ضروري دانستن نكته هايش براي فهم درس شك كنند و نمره كامل و جامع آن را با وجود روحيه سخت گيرانه بسياري از آنها تا آن روز تقديمش كرده بود.
گاهي موفقيت در کاربرد آنچه ياد گرفته ايم و به ما مي آموزند نيست بلكه نهفته در عامل هايي است كه خودمان مي دانستيم و همراه و دركنار ما بودند اما هيچگاه از آنها استفاده نكرديم و حتي آنقدر نزديك بودند كه ديده نشدند و فراموش گرديدند،گاهی دانسته های ما از آنچه آموخته ایم با آنچه تفکر می کنیم کامل می شود.
جلسه پرسش و پاسخ كه بنحوي براي سنجش و ارزيابي كانديداتورهاي شهرداري مهاباد برگزار شده بود، اگرچه براي من كه نشسته بودم و مي ديدم و مي شنيدم و لذت مي بردم ، توانمندي هاي سه نفر از اعضاي جامعه مهندسين را در مديريت شهري قاطعانه و استوار در برابر ساير اعضاء نشان داد،باید اذعان کرد از يك حيث اين نقصان را داشت كه در پايان جلسه و وقت آزاد كانديداتورها كه به بيان :
“هرچه مي خواهد دل تنگت بگو”
اختصاص داده شد،هيچكدام از اعضاء از اين فرصت طلايي براي اثبات خود استفاده نكردند،
فرصتي كه برخلاف جريان معمول و تکراری داستان “فرصت و تهديد” به فرصت تبديل نشد و بايد منتظر ماند تا برداشت صرف هفت مرد منتخب “باباشيخ نشين” از پاسخ هاي پنج شهردار بلقوه جمع بندي گردد.

*ماردين سيداحمدي

انتهای پیام/



گفتگو