جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷
www.mokrian.ir

  • تاریخ: شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ / ساعت ۰۱:۵۰:۰۴
  • شناسه خبر: 2782

برای تدریس کار آفرینی، کار آفرین باشید!

امروزه کلاس ها و سمینارهای فراوانی تحت عناوین محتلف با موضوع خلاقیت در کسب و کار و کار آفرینی در اقصی نقاط کشور برگزار می شوند، یادداشت پیش رو تلنگر و تذکر کوچکی به مدرسان و شرکت کنندگان در این کلاس هاست. مکریان؛ اگر توجه کرده باشید اکثر تئوریسن های کار آفرینی و افرادی که […]

امروزه کلاس ها و سمینارهای فراوانی تحت عناوین محتلف با موضوع خلاقیت در کسب و کار و کار آفرینی در اقصی نقاط کشور برگزار می شوند، یادداشت پیش رو تلنگر و تذکر کوچکی به مدرسان و شرکت کنندگان در این کلاس هاست.

مکریان؛ اگر توجه کرده باشید اکثر تئوریسن های کار آفرینی و افرادی که فایل انگیزیشی نشر می دهند، کار آفرین هستند و به صورت عملی کسب و کاری را هدایت بعد تجربیات خود را به اشتراک می گذارند.

اینکه ما اکثرا بخاطر پر شدن ساعات تدریس و بخاطر اسم بسیار آسان و پر کار برد کار آفرین در جامعه که گفتمان این چند دهه بوده است خود را مدرس کار آفرینی می پنداریم و به دلیل هوش وافر در ریاضیات و دیگر دروس با اعتماد بنفس روانه کلاسی می شویم که در آینده بچه ها و حتی خودمان بی تاثیر نیست .

مطالعه کتب تئوری فایل های انگیزیشی ما را بیشتر راغب می کند که در مورد کار آفرینی بیشتر مطالعه کنیم و در این وادی غرق شویم و کم کم احساس مربی شدن  نماییم.

اما نباید از نظر دور داشت این درس به ظاهر آسان که پر است از مفاهیم قابل فهم و به دلیل بین رشته ای بودن سر شار از پیچیدگی است چون ما داریم برنامه عملیاتی تدریس می کنیم و اگر خدای ناکرده جوانبی را ندیده باشیم و آنرا آموزش دهیم عملا بجای راه؛ چاهی را برای زیر دستان خود با چاشنی آموزش حفر می کنیم.

اگر بگویم کار آفرینی دقیقا همانند یاد گرفتن رانندگی است گزاف نگفته ایم و اگر ما صد بار کتاب رانندگی را بخوانیم و خط به خط آنرا حفظ کنیم و حتی بتوانیم تا حد آموزش تسلط یابیم باز تا سوار ماشین نشویم و پشت فرمان ننشینیم، راننده نخواهیم شدو این قضیه هم در کار آفرینی مصداق دارد.

برای تدریس کار آفرینی یک راه بیشتر نیست باید خودمان در مقیاس کوچک هم که شده کار آفرینی کنیم وگرنه هم سر خود را به درد می آوریم  و هم موجب آزرده شدن آنانی می شویم که وقت خود را صرف  شرکت در کلاس ما کرده اند.

برای مخترع شدن نیز همین امر مصداق دارد مدرسی که خود خلاق نیست نباید از شاگردش آنرا طلب کند.

برای مربی کار آفرین شدن حتی اگر شده یک بار هم کار آفرین شویم.

یعنی به شنیدها و خوانده ها جامه عمل بپوشانیم. اگر چیزی واقعا قابل اجرا نیست انرا به دیگران تحمیل نکنیم. سکوت بهتر از اموزش غلط است.

یوسف نادری/ کار آفرین و کارشناس ارشد مدیریت

انتهای پیام/ ی



گفتگو