سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸
www.mokrian.ir

  • تاریخ: جمعه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ / ساعت ۲۳:۱۳:۲۰
  • شناسه خبر: 5083

بیش از دو سوم نمایندگان فعلی مجلس رای نمی آورند

جلال جلالی‌زاده نماینده ادوار مجلس و از اصلاح طلبان شناخته شده کُرد اخیراً در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد مهم‌ترین خطای استراتژیک اصلاح‌طلبان، معرفی کاندیداها و نیروهایی است که یا اصلاح‌طلب نبودند، یا اصلاح‌طلب فرصت‌طلب بودند؛ یا اینکه اصلاح‌طلبانی هستند که کسی شناختی نسبت به آنها ندارد برشمرده است. این فعال سیاسی و مذهبی در کردستان […]

جلال جلالی‌زاده نماینده ادوار مجلس و از اصلاح طلبان شناخته شده کُرد اخیراً در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد مهم‌ترین خطای استراتژیک اصلاح‌طلبان، معرفی کاندیداها و نیروهایی است که یا اصلاح‌طلب نبودند، یا اصلاح‌طلب فرصت‌طلب بودند؛ یا اینکه اصلاح‌طلبانی هستند که کسی شناختی نسبت به آنها ندارد برشمرده است.
این فعال سیاسی و مذهبی در کردستان با اشاره به ریزش رای اصلاح‌طلبان می گوید: بزرگ‌ترین اشتباه اصلاح‌طلبان این بود که بعد از احمدی‌نژاد با همه توان تلاش کردند که از آقای روحانی حمایت کنند. اصلاح‌طلبان با حمایت از آقای روحانی و ناتوانی او در برآورده کردن مطالبات بدنه جریان اصلاحات و خود اصلاح‌طلبان موجب شدند بیشتر از چشم مردم بیفتند.
همین اعلام موضع یکی از اصلی ترین لیدرهای اصلاح طلبی در مناطق کوردنشین کشور باعث شد خبرنگار مُکریان به سراغ یکی دیگر از نمایندگان اصلاح طلب و شناخته شده ادوار گذشته مجلس برود و گفت و گویی در خصوص وضعیت احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات اسفند ماه ۹۸ ترتیب دهد.
محمد محمد رضایی نماینده دور ششم از حوزه بیجار گروس، بازرس و عضوشورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار مجلس و رئیس ستاد مشترک انتخاباتی اقوام ایرانی به سوالات خبرنگار ما پیرامون عملکرد اصلاح طلبان در کردستان اینگونه پاسخ داد.

اصلاح طلبی در کردستان از کی ‌چگونه شروع شد؟
اصلاح طلبی یک مفهوم عام و کلی است. بشر از بدو خلقت در پی اصلاح ‌و تکامل زندگی فردی و اجتماعی خود بوده است. پس مردم استان کُردستان هم از این قاعده مستثنا نیستند. لذا نمی توان زمان یا مکانی برای شروع اصلاح‌طلبی در جایی تعییین کرد. آغاز هرتحول وجنبشی برای ایجاد تغییر در وضعیت موجود به خودی خود یک حرکت اصلاح طلبی می توان تعبیر کرد.
این مقدمه را عرض کردم تا بگویم اصلاحات واصلاح طلبی در انحصار دسته خاصی نیست. گرچه می دانم سوال شما معطوف به شکل گیری جریانات و احزاب سیاسی موسوم به چپ و راست درطول دو سه دهه ی اخیر در کُردستان است. در دولت‌های شادروان هاشمی رفسنجانی که به سازندگی مشهور شد. فضای سیاسی استان بازتر شد و دسته بندی های سیاسی سال‌های نخست انقلاب جای خودرا به جناح‌های موسوم به چپ و راست دادند. که بعدها به اصلاح طلب و اصولگرا تغییر نام یافتند. جریانات سیاسی اصلاح طلب کُردستان در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد هفتاد و شش تثبیت شدند، اما بدلیل ماهیت انحصار گرایانه و منفعت جویانه برخی از وابستگان حزب مشارکت شکاف موجود بین دسته جات و شخصیت های اصلاح طلب کُردستان تعمیق و به تضعیف این جریانات گرایید.
با توجه به حمایت کامل اصلاح طلبان در مناطق قومی خصوصاً کردستانات از دولت های روحانی و دستاوردهای حداقلی و بی توجهی دولت به وعده های خود به اقوام بالاخص کُردها، به نظر می رسد جایگاه اصلاح طلبان با تنزل قابل توجهی در کشور و مناطق کردنشین روبه رو شده باشد، نظر شما در این باره چیست؟
همانگونه که استحضار دارید. ستاد مشترک انتخابات اقوام ایرانی که ستاد انتخاباتی مستقلی از ستاد آقای روحانی و شاخه اقوام درون ستاد رسمی ایشان بود. حمایت همه جانبه ای از آقای روحانی با توجه به تعهد رسمی ایشان به اجرای مفاد بیانیه ده ماده ای حقوق اقوام و ادیان نمود. آقای روحانی علاوه بر امضای سند آن بیانیه جهت جلب اعتماد نمایندگان اقوام و مذاهب حاضر در نشست مشترک با ایشان و مشاورانشان در آن هنگام در سفر به سنندج و سخنرانی در جمع مردم شریف ‌صادق آن سامان نیز بارهها و به صراحت به اجرای مفاد آن متعهد شد. حتی وعده تشکیل کارگروه ویژه ای به منظور افزایش اعتبارات استان کُردستان برای رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت‌های این استان را داد.
نه تنها به حقوق هموطنان اهل سنت ما پایبند نبود. حتی به اندازه ی رئیس جمهور پیشین اقدامی نکرد . بلکه از جنبه اقتصادی استان کُردستان به جایی رساند. که اینک برای ساماندهی بازار کوچک «تاناکورای »سنندج که به فروشندگان پوشاک و لوازم دست دوم خارجی اطلاق می شود.
دولتمردان نالایق و بنفش رویان وابسته به آن برای انتقال حدود دویست و پنجاه غرفه تاناکورا فروشی دست مساعدت مدیریت شهری سنندج را به سوی تجار اقلیم تازه تاسیس کردستان عراق که مصیبت وویرانی دوران صدام و جنگ وجنایت داعش سپری کرده اند. دراز کرده اند، تا با سرمایه ی آنان در زمین شهرداری بنام مجتمع تجاری سنه سنتر به اعتراف شهردار سنندج بازار کهنه فروشان «تانکورا» را نو نوار کنند. آیا این حرکت نشانه شکست سیاستهای بی اساس اقتصادی دولت روحانی واصلاح طلبان دولتی در کردستان نیست.
تعدادی از مدیران بنفش آن شهر بابت تکدی گری اقتصادی ازعزیزانی که چند سال قبل در اردوگاههای پناهندگان در کُردستان ایران زندگی می کردند. خجالت نکشیدند. بجای آنکه ما در اقلیم سرمایه گذرای کنیم. آنان به یاری تاناکورا فروشان ما آمده اند!. آیا در قاموس این دولت، سال رونق تولید با رونق بازار کالای کهنه خارجی عجین شده است.
از هم اکنون نام این بازار در دست احداث (سنه سنتر ) رابه افتخار رئیس جمهور به ( مجتمع حسن سنتر ) تغییر می دهم؛ تا نشان مشخصی باشد در کارنامه آنان؛ ببخشید بیشتر از این به حواشی نپردازیم.
ما در همان ماههای اولیه پی به ماهیت و مقصود دولت آقای روحانی بردیم. وراهمان را از وی جدا کردیم. اصلاح‌طلبان امروزه به دوطیف اصلاح طلبان دولتی و اصلاح طلبان مردمی تقسیم شده اند. هرچند هردو قربانی دولت آقای روحانی هستند.
برخی چهره های شاخص اصلاح طلبان در کُردستان به منفعت طلبی متهم می شوند، زیرا در بحبوحه انتخابات سر و کله شان پیدا می شود، اذهان عمومی کُردی را با وعده های خوش رنگ و لعاب و غالباً خارج از توان خود و کاندیداهایشان به سمت خود و گزینه های مورد حمایتشان هدایت می کنند؛ اما پس از انتخابات و روی کار آمدن مهره هایشان، گوششان نسبت به هیچ یک از مطالبات مردمی بدهکار نیست، نظر شما در این باره چیست؟
منفعت طلبی و سواستفاده از موقعیت مختص یک جریان، دسته و شخص خاص نیست. در هر طیفی ممکن است اینگونه اشخاص وجود داشته باشند.
بدیهی است در بین اصلاح طلبان کُردستان هم افراد اغواگر حضور دارند. که از منظر اصلاح طلبان اصیل اینگونه افراد اپورتونیست تلقی می شوند. تا اصلاح طلب یا اصولگرا، نظر بنده اینان پرستوهای سیاسی بیش نیستند. متاسفانه اینگونه افراد از حسن اعتماد مردم سواستفاده می کند. باید به مردم آگاهی داد. تا از یک سوراخ چند بار گزیده نشوند، یکی از معیارهای اصلاح طلبی مبارزه با مفاسد اداری ‌و مالی است.
به کارنامه برخی داعیان اصلاح طلبی در کُردستان توجه شود . می بینم طرف خود حتی از مختصر جراحت جسمی آش که در اثر یک درگیری طایفه ای به وجود آمده است . سواستفاده می کند و عنوان می تراشد و با تمسک به همین عناوین در نقش لیدر اصلاح‌طلبی ظاهر و با پررویی فتواهای سیاسی هم برای مردم کُرد و اهل سنت صادر می کند. اما چون خودش آلوده به فساد اداری مالی است. در برابر این همه تخلفات مختلف و رنگارنگ رخ داده در استان و حوزه انتخابیه آش خفقان می گیرد. موضعی اتخاذ نمی کند.
کسی که به مردم دروغ می گوید. کسی که جز جیره خواری از اربابان قدرت دستاورد ی ندارد. کسی که بخاطر منافع شخصی از منافع عمومی صرف نظر کرد. نه اصلاح طلب نه اصولگرا نه حتی انسان است . چنین افرادی افساد طلبند. باید اصلاح طلبان کُردستان صف خود را از افساد طلبان جدا سازند. بنده به این صف بندی قایل و از آنان فاصله گرفته ام.
با شرایط موجود و ازدیاد قابل توجه سیاست بازی های نافعانه، به نظر شما اصلاح طلبان اصیل کدامند؟
درهر طیف و طبقه ای خوب و بد سوالم ناسالم داریم. درون جناحهای سیاسی فعلی اعم از اصولگرا ،اصلاح طلب و معتدل و مستقل و هر عنوان دیگری هستند .افرادی که برای منافع و مقاصد خاصی درون تشکیلات نفوذ کرده اند.
بلاشک در بدنه جریان اصلاح طلب نیز وصله های ناجور بسیار داریم. به قول شاعر که می گوید: «هرکسی از ظن خود شد یار من»، اصلاح طلب یا اصولگرای اصیل کسانی هستند که منافع عمومی وملی را به منافع شخصی و حتی جریانی خود ترجیح دهند. بسیاری از افرادی که با داعیه اصلاح طلبی خود را به جبهه اصلاحات چسبانده اند. خود ضد اصلاحتند. نمونه اش عملکرد همان حزب تمامیت خواه مشارکت می تواند مصداق عرض من باشد.
انتخابات اسفند ۹۸ را چگونه می بینید؟
از آنجایی که احزاب فراگیری در کشور وجود نداشته و شیوه سنجش ‌و انتخاب عوام که اکثریت جامعه را تشکیل می دهند. تابع قواعد خاصی نیست و غالبا تحت تاثیر شرایط و فضای شکل گرفته موجود که رسانه‌های داخلی و خارجی در خلق این جریان سازیها موثرند. حرکت می کنند. پیشبینی نتیجه از هم اکنون قابل اعتبار نیست.می بینیم در مقاطع خاصی رای دهندگان بنفع یا ضرر این وآن سلبی یا ایجابی رای می دهند. و تمام معادلات و محاسبات بهم می خورد تجارب انتخاباتی .
گذشته به ما می گوید. رفتار سیاسی و واکنش جامعه نسبت به کاندیدا های احتمالی .تا ایام انتخابات غیر قابل پیش بینی است.
هرچند ارزیابی ها نشان می دهد.ریزش نمایندگان این دوره مجلس به جهات عدیده از سایر ادوار گذشته بیشتر از دوسوم خواهد بود.
در این دوره شانس رای آوری چهره های مستقل غیر دولتی و غیر جناحی بیشتر پیش بینی می شود. مجلس یازدهم مجلسی متفاوت با مجلس دهم خواهد بود.

گفت و گو از رسول گلباخی

انتهای پیام/



گفتگو