دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸
www.mokrian.ir

  • تاریخ: دوشنبه, 9 دسامبر 2019 / ساعت 16:35:48
  • شناسه خبر: 5493

رونق تولید “که‌واپاتول” با فرا رسیدن موسم انتخابات

انتخابات در راه است و با اتمام ثبت نام از کاندیداها کم کم وارد فاز جدی و مهیج رای گیری عمومی برای انتخاب صاحبان صندلی های سبز حوزه های مختلف در مجلس شورای اسلامی می شویم. در این میان هر منطقه شرایط خاص خودش را دارد و کاندیداها برای تحریک و ترغیب آرای مردمی به […]

انتخابات در راه است و با اتمام ثبت نام از کاندیداها کم کم وارد فاز جدی و مهیج رای گیری عمومی برای انتخاب صاحبان صندلی های سبز حوزه های مختلف در مجلس شورای اسلامی می شویم.
در این میان هر منطقه شرایط خاص خودش را دارد و کاندیداها برای تحریک و ترغیب آرای مردمی به سمت خود به ترفند ها و روشهای مختلفی متوسل می شوند.
خبر رسیده در مناطق کردنشین و بالاخص شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی، آغاز یک فصل جدید انتخاباتی رونق کسب و کار تعدادی از مشاغل را در پی داشته است.
مثلا گردهمایی شبانه انتخاباتی عموماً با صرف شام همراه بوده و این مهم نقش قابل توجهی در رونق کسب و کار مراکز تولید و پخش غذای آمده خصوصا کبابی و جگرکی ها شده است.
یا فروش شارژ همراه اول و ایرانسل با پیشرفت خوبی همراه بوده، زیرا تعدادی از کاندیداها ارزان ترین روش برای تبلیغ را شاخ و شانه کشیدن در فضای مجازی می دانند و از این رو باید اینترانت جوانان عمدتاً بیکار دور و برشان را برای حضور مستمر و رقیب شکن در شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام را تامین نمایند.
گرانی کاغذ و چاپ بنر هم اهمیت حضور در فضای مجازی به عنوان روشی ارزان و موثر برای تبلیغ سریع کاندیداها را دو چندان کرده است.
در این میان نباید از رونق کسب و کار مدیران کانالهای تلگرامی و صفحات مجازی غافل شد، چندی پیش یکی از کاندیداهای فعلی که از قضا صاحب منصب هم هست، در نشست خبری فرمایشی و یهو ایش از پولپاشی ۲۰۰۰۰۰۰۰۰ میلیون تومانی خود بین رسانه های حوزه انتخابیه اش خبر داده بود.
البته هرچه به ایام انتخابات نزدیک تر می شویم مشاغل دیگری هم بر رواجشان افزوده می شود و اجاره دهندگان صندلی و سیستم صوتی و گروههای موسیقی که پیش از انتخابات وظیفه گرم گردن مراسمات بزم و عروسی ملت را برعهده داشتند از این قاعده مستثنی نیستند.
شرایط خاص امسال و گرانی به ناگاه بنزین توسط دولت فخیمه، موجب نگرانی دو سویه بین کاندیداها و صاحبان خودرو های اجاره ای برای شرکت در کارناوال ها و لشگر کشی های مرسوم تبلیعاتی به روستاهای تابعه شهرستان های مذکور شده است.
از اینها که بگذریم مهمترین روش تبلیغات کاندیداها حضور مستمر آنها در مراسمات ترحیم بوده است که باید با ظاهری آراسته صورت گیرد و برای این آراستگی چه وسیله ای بهتر از لباس محلی کُردی”که‌واپاتول”.
البته این مهم تنها به مردان حاضر در انتخابات محدود نبوده برخی بانوان نیز بر حسب عادت همیشگی تمایل دارند روز ثبت نام هم با لباس محلی کُردی به مراکز ثبت نام مراجعه نمایند.
نگارنده از بازگشت حتی کاسب کارانه به اصل خویش توسط کاندیداها و بر تن کردن لباس کُردی به عنوان یکی از اصلی ترین نمادهای هویتی استقبال می کند، اما افرادی که در طول عمرشان حتی برای چند دقیقه هم سابقه ظاهر شدن در انظار عمومی با “که‌واپاتول” را ندارند چه شده که اینهمه که‌واپاتول دست و پا کرده اند و هر روز یک رنگش را بر تن می کنند؟
با مقاصد این دوستان کاری نداریم اما از این خوشحالیم که لااقل این انتخابات موجب شده دوزندگان لباس کُردی برای چند صباحی هم که شده پس از مدتها رکود، دوباره شاهد رونق صنفشان باشند.

انتهای پیام/



گفتگو